Konverteringsoptimalisering

Konverteringsoptimalisering er et veldig viktig aspekt å se på for enhver som har som mål å oppnå noe ved nettsiden sin, enten det er salg av klær, datautstyr, bare så enkelt som å lese et spesifikt innhold på sidenm.m

KonverteringsoptimaliseringEthvert nettsted har sine egne utfordringer, og konverteringsoptimalisering sikrer at siden blir mer troverdig og mer strømlinjeformet iforhold til navigering for brukerne.

En nettside som konverterer er i praksis som å ansatte en eller flere selgere ekstra, og man bør derfor ikke overse dette faktum når man gjør designmessige endringer. Enhver endring av design, etc på siden kan få store konsekvenser for hvor bra siden konverterer – bra eller dårlig.

Hvordan foregår konverteringsoptimalisering ?

Konverteringsoptimalisering består av flere forskjellige teknikker, men i hovedsak så dreier det seg å analysere siden og se for seg den slik øyet vil naturlig se den (såkalt heatmapping), i tillegg er benyttes copywriting – hvor man endrer på tekster  og innhold.

En annen form for konverteringsoptimalisering er det grafiske, som på mange måter er førsteinntrykket brukeren får servert når vedkommende besøker nettsiden – er den innbydende og lett å navigere ?

En av de mest effektive måtene å gjøre konverteringsoptimalisering er å bruke såkalt split-testing (A/B). Ved denne metoden benyttes det flere varianter av en side, og man kan hente ut informasjon om hvilken side som konverterer best.  Ofte skal det veldig lite til for å forandre en side som ikke leverer, til en side som selger…

Split-testing fungerer fint for de aller fleste nettsteder og trafikkgrunnlag!

SeoWeb hjelper deg med konverteringsoptimalisering!