Lenkebygging / Linkbaiting

Linkbuilding | SeoWeb

Lenkebygging eller linkbaiting er meget kraftfulle og i de aller fleste tilfellene meget rimelige markedsføringstiltak – målt i forhold til tradisjonelle markedsføringstiltak. Virkningen av lenkebygging eller linkbaiting kan måles i lang tid i etterkant!

Alle søkemotorene har sine egne algoritmer som avgjør hvilke siter som kommer i hvilken rekkefølge – men felles for de alle er at mye av vekten tillegges antall lenker som ditt nettsted har til seg selv – eller stemmer som det på sett og vis er. Jo flere stemmer jo bedre, tenker du ? Ikke nødvendigvis riktig, og langt fra alltid! Søkemotorene holder kortene tett til kroppen når det gjelder nøyaktig fordelingsnøkkel – men det sitter mennesker rundt i hele verden og analyserer og studerer tallene, og et sett med grunn kriterier er allmenn kjent!


Lenkepopularitet

  • Antallet lenker til ditt nettsted

Lenke autoritet

  • kvaliteten på nettstedene som lenker til deg

Ankerteksten

  • teksten på lenken som viser til ditt nettsed

Antallet lenker man har er har med andre ord ikke så stor betydning, hvis lenkene summa summarum er kvantitative. Dess større kvalitet og autoritet på lenkene til ditt nettsted – dess bedre!

Linkbaiting er kort og greit som navnet antyder et «agn». Målet med linkbaiting er å produsere et innhold som andre ønsker å fortelle videre til sine bekjente gjennom Facebook, Twitter, eller andre sosiale medier. En god linkbaiting kampanje vil kunne øke trafikken på nettstedet markant iløpet av en kortere periode, men den langsiktige effekten av lenker (noen  gode og andre mindre gode) vil kunne gjøre underverker for rangeringene i organisk søk på lang sikt!

Det er umulig å forutsi hvilken effekt hver kampanje vil kunne ha på ditt kundeområde, men har vært borti tilfeller hvor det faktisk har generert en trafikkøkning på ganske mange hundre prosent.