Ønsker du raskt å bli synlig i Google på utvalgte nøkkelord – og har kanskje ikke tid og ressurser til å sette igang med søkemotoroptimalisering riktig ennå ? Ja, da er Google AdWords et ypperlig alternativ!
Google AdWords åpner opp store muligheter for de fleste bedrifter og selskap som ønsker fokus på kunder på Internett! Å sette opp og administrere kampanjer i Google AdWords kan være tidkrevende, og derfor ikke alle som har tid og energi til å kjøre igang med dette selv.
Kom igang med Google AdWords idag!
Google AdWords er såkalt PPC eller Pay-Per-Click tekstannonser (eller bildeannonser) som er synlig øverst i søkeresultatene og på siden av det organiske søkeresultatet (som oftest plass 4 til 10 på hver side – antall avhenger av om konkurransen er stor eller ikke) Annonsene er helt uavhengig av den organiske søket (gratis), som har helt andre kriterier for plassering enn PPC (les: søkemotoroptimalisering)
AdWords baserer seg på at man setter en pris eller makspris som man er villig til å betale når noen klikker på annonsene. Dess høyere pris man setter dess flere visninger får man av annonsen, og bedre posisjonering. Alle landingssider som annonsene viser til vil bli analysert av Google, og gitt en såkalt Quality Score. Denne avgjør hvor mye nettopp du må betale for å komme på toppen av det betalte søket. Dess høyere score, dess lavere pris trengs. Dette er grunnen til at en Google AdWords bruker kan måtte betale mye mer enn en annen for å oppnå samme plasseringen…
Googles Quality Score gjenspeiler hvor relevant landingssiden er for annonsen som kjøres. Har du en annonse for salg av Audi, og landingssiden du sender brukeren videre til med annonsen omhandler bøker – dess dyrere blir klikket.
Google leverer i overkant av 80% av alle norske søk – og samtidig er brukeren som søker på jakt etter noe, og dermed ekstra motivert for å ta kontakt og eventuelt kjøpe hva du har å tilby. Utfordringen ligger da ofte i å fange oppmerksomheten med nettopp din annonse. Dette kan være en tidkrevende prosess, men dette er noe SeoWeb gjør for deg, ved at vi kontinuerlig optimaliserer annonser for optimalt resultat.
Mange bedrifter idag bruker Google AdWords som eneste markedsføringskanal, og gjør god butikk ut av det. Når det er sagt, så er det ikke alle marked som er like lett å konvertere i, men de aller aller fleste vil kunne få godt utbytte av Google AdWords, evnt. som et supplement til annen marketing mix.
Google AdWords gir deg mulighet til å kjøre demografi kampanjer rettet mot spesifiserte deler av landet, og derfor vil være et godt alternativ også for lokale aktører!
Kampanjebudsjett settes til nøyaktig det du måtte ønske å bruke pr. dag, og når budsjettet er brukt opp vil annonsene stoppe å kjøre automatisk – man unngår dermed store overraskelser!